فوکوس باشید: هم در زندگی، هم در هنر!

اعلام اسامی پذیرفته شدگان سومین جشنواره عکس خرم دره
ثبت: 1396/01/15
انقضاء: 1396/01/31

 

هوالجمیل
به نام آن که جان را زندگی داد طبیعت را به جان پایندگی داد
در میان موضوعاتی که هنر عکاسی همواره با آن خویشاوندی عمیق داشته، طبیعت ، امری اجتناب ناپذیر و اساسی است. قابلیت موضوعی جشنواره و سهل و ممتنع بودن آن، شاخصه‌های مهمی است که آن را نسبت به دیگر جشنواره‌ها متمایز کرده و بخش وسیعی از رویکردهای متفاوت را در برخورد با موضوع طبیعت ایجاد می‌کند. نتیجه این رویکرد، استقبال وسیع و رشد 3 برابری این دوره از جشنواره نسبت به دوره ی قبل است.

در قرن حاضر، با توجه به پیشرفت‌های بی‌حد و حصر تکنولوژی عکاسی، انتظار می‌رود که نگاه عکاسان نسبت به موضوع طبیعت، نگره و افق تازه‌تری را واکاوی کرده و چشم انداز جدید وبه روزی که در سطح عکاسان دست اول جهان باشد را به نمایش بگذارد.

لازم به ذکر است که عکس‌های برگزیده، از میان آثار رسیده، انتخاب شده است و همچنان با اهداف مورد نظر جشنواره، فاصله بسیار دارد
ورود به عرصه عكاسي از طبيعت، با چالش هاي جدي روبروست. زیرا همچنان تعریف درست این نوع عکاسی برای بسیاری از  عکاسان با اما و اگر های فراوان روبروست ، به طوری که برخی از عکاسان همه آنچه را که از شهر به دور باشد یا اثری از تکنولوژی های روز در آن نباشد را طبیعت می دانند به طور ساده می توان عکاسی از طبیعت را، عکاسی از مناظر طبیعی، زندگی وحوش، گیاهان و تصاویری از بافت‌های طبیعی تعریف کرد که عکس‌های این سبک به طور معمول خالی از حضور انسان یا عناصر انسانی و ساخته های دست بش  - همچون ساختمان‌ها - وحتی حیوانات دست‌آموز و اهلی است.

عكاسي از « طبيعت» عنوان مشخصي است و داوران اين جشنواره بر اين مورد با بحث هاي كارشناسانه داوري اهتمام داشته اند تا حد و مرز عكاسي طبيعت را اعم از عكاسي محيط زيست و عكاسي از مناظر و مرايا و عكاسي از حيات وحش و پرندگان و ماكروفتوگرافي از حشرات را جداسازي كرده و بر بررسی آنها اهتمام كارشناسانه جدي تري را اعمال كنند.

در عكاسي از جانوران توجه ويژه براين بوده است كه عكاسي از حيات وحش ايران در درون باغ وحش تهيه نشده باشد و عکس در محیط طبیعی ثبت شده باشد

لذا هیئت داوران ضمن سپاس از حضور رویایی هنرمندان عکاس سراسر کشور در سومین دوره جشنواره عکس خرم دره  که نشان دهنده اعتماد وسیع عکاسان حرفه‌ای و آماتور ایرانی به این جشنواره است، در جهت بهبود کیفیت و کمیت عکس‌ها در سالهای آتی، نکاتی را بدین شرح یاد آور می‌شود:
۱- تلاش در شناخت صحیح ماهیت نور و استفاده به جا از آن

۲- پرهیز در استفاده افراطی از گذارهای کلیشه‌ای رایج و سعی در مفهومی جلوه دادن تصاویر

۳- یادگیری پست پروسسینگ و ادیت صحیح عکسها در نرم افزار های رایانه ای

۴- رعایت اصول زیبایی شناسی عکس و همچنین اعمال تکنیک های علمی و عملی عکاسی

۵- تلاش برای آشنایی با تئوری رنگ در عکاسی و سعی در مدیریت صحیح آن

۶- درک درست از عکاسی طبیعت با مطالعه آثار عکاسان بزرگ ایران و جهان

 هیئت داوران ضمن سپاس از تمامی هنرمندان شرکت کننده و قابل ستایش دانستن تمام آثار متقاضی شرکت در جشنواره با در نظر گرفتن ارزشهای تکنیکی و برخورداری از قدرت بیان هنری آثار از میان قریب به هزار عکس ارسالی ، تعداد چهل عکس را مستحق حضور در جشنواره دانست و با توجه به حضور بی سابقه هنرمندان بومی در جشنواره بر آن شد تا علاوه بر بخش ملی آثار عکاسان استان را به صورت جداگانه و در بخش نگاه بومی مورد بررسی قرار دهد . در نتیجه در بخش ملی   از بین این تعداد یک عکس را به بعنوان اثر برگزیده جشنواره و  4  هنرمند را مستحق تقدیر ویژه دانست.همچنین در بخش نگاه بومی 3 هنرمند را شایسته تقدیر دانست.

بخش ملی:

اثر برگزیده : همایون کشورپرست ناوی
هنرمندان شایسته تقدیر :
سهیل زند آذر
سینا پزشکی
مرتضی خرمی

امین دهقان

بخش نگاه بومی :
هنرمندان شایسته تقدیر :
علی اکبر زارع
افشین سلیمانی
احمد مرسلی

اسامی راه یافتگان به بخش پایانی و نمایشگاه جشنواره :
افشین سلیمانی
احمد مرسلی
امین دهقان
آریا همدانچی
احسان جزینی
هادی دهقان پور
حمید عزیزی خانقاهی
همایون کشورپرست ناوی
محمود حدائق نیا
علی اکبر زارع
محمد جواد جوکار کمال آبادی
محمدرضا عباسیان
محمد درگاهی
بهزاد مهدیخانی
مرتضی خرمی
سید رضا میرکاظمی
شکور لطفی پور
سینا پزشکی
سهیل زندآذر
وحید محرمی سقاواز
افشین میرزایی
علیرضا فلاحت کار
اشکان شعبانی
هادی عزیزی
سجاد پاداش
کامبیز رمضانزاده

هیئت داوران بر این اعتقاد است که شرکت بیش ازهزار عکس، نگاه پر قدرت هنرمندان به مسئله طبیعت و پتانسیل بالای جشنواره، نمایانگر این است  که جشنواره سراسری عکس خرم دره، راه درستی را در پیش گرفته است و استمرار آن  بر ارتقاع سطح کیفی عکاسان ایران  تاثیری انکارناشدنی خواهد داشت که این امر با حمایت مسئولان، اساتید عکاسی و هنرمندان عکاس این مرز و بوم میسراست.

در پایان، حضور گرم و پرشور عکاسان در این جشنواره را گامی بزرگ در اعتلای فرهنگ تصویری ایران اسلامی دانسته و آن را گرامی می‌داریم.

هیئت داوران سومین جشنواره سراسری عکس خرم دره:
سید بابک موسوی
رامتین کاظمی
عبدالرضا کاظمی

کتاب های عکاسی

کتاب های هنر

تجهیزات عکاسی

صنایع دستی ایران