فوکوس باشید: هم در زندگی، هم در هنر!

پس گرفتن جوایز و پذیرش های جشنواره خیام از دو عکاس متخلف ایرانی
ثبت: 1396/10/07

جشنواره بین المللی عکس خیام پذیرش ها و جوایز کسب شده دو عکاس متخلف ایرانی را از آنها پس گرفت.

در پی گزارش دو نفر از داوران جشنواره بین المللی عکس خیام، دبیرخانه جشنواره نسبت به بررسی موارد تخلف اقدام و گزارش تخلفات به کمیته های اخلاق فیاپ (فدراسیون بین المللی هنر عکاسی) و PSA (انجمن عکاسی امریکا) ارسال شد. همچنین با توجه  به اثبات تخلف آگاهانه از طرف دو عکاس زیر، تمام پذیرش های آنها در جشنواره خیام مردود و جوایز کسب شده نیز پس گرفته می شود. همچنین تا اعلام رای نهایی از سوی کمیته اخلاق فیاپ و کمیته اخلاق PSA، شرکت این دو نفر در تمامی جشنواره هایی که توسط فوکوس (نمایندگی فیاپ در ایران) برگزار می شود به حالت تعلیق در خواهد آمد.

1- حسین مهرزاد، پذیرش ها و جوایز کسب شده برای عکس های زیر:

وی برای ساخت عکس های خود از ائده های سایر عکاسان استفاده کرده، همچنین برخی از اجزای مورد استفاده در عکس هایش مربوط به سایر عکاسان یا عکس های بدون کپی رایت بوده است.

 

http://freeuse.io/photo/1766-cold-snow-black-and-white

 

https://monoawards.com/winners-gallery/monochrome-awards 2015/amateur/photomanipulation/gold-award

 

از وی عکس های زیر نیز با همین تخلف ها موجود است:

 

 

2- پیام صفایی فخری پذیرش های عکس های زیر:

وی عکس های مربوط به فیلم های آموزشی فوتوشاپ را به نام خود در جشنواره شرکت داده بود. این فیلم ها در یوتیوب موجود می باشند.

 

https://www.youtube.com/watch?v=gtY5w0Cf5no

 

https://www.youtube.com/watch?v=WJfI6RvRUOI&list=PLPrm_fV60jTArn0eJNHWBu3cG7W6UHGWo&index=20

 

از آنجا که موارد زیر در مورد کپی رایت و تحقیقات اخلاقی در فراخوان جشنواره آمده و عکاسان با شرکت در جشنواره تمامی این موارد را قبول کرده اند، این تصمیم نهایی بوده و قابل اعتراض نخواهد بود.

کپی رایت:عکس ها باید توسط فرایند عکاسی ثبت شده باشند. در صورتی که عکس مونتاژی از چند عکس باشد، تمام اجزای مورد استفاده در عکس باید توسط خود عکاس، عکاسی شده باشد. کلیپ آرت، تصاویر آماده و پس زمینه های آماده که در فوتوشاپ استفاده می شوند و فاقد کپی رایت هستند، نباید در عکس ها استفاده شوند.

 

تعريف PSA برای عکس: عکس ارسالی باید توسط خود عکاس بر روی امولسیون عکاسی (نگاتیو یا اسلاید) و یا بصورت دیجیتالی عکاسی شده باشد (به عبارت دیگر عکس باید از برخورد نور به امولسیون عکاسی (نگاتیو یا اسلاید) و یا حسگر دیجیتال بوجود آمده باشد). بجز در بخش های طبیعت، فوتوژورنالیسم و عکس های سفر که دستکاری عکس در آنها مجاز نیست، در سایر بخش ها عکس را می توان با استفاده از تکنیک های سنتی، الکترونیکی و یا تکنیک های گرافیکی کامپیوتری دستکاری کرد، اما تمام اجزا مورد استفاده باید توسط خود عکاس، عکاسی شده باشد و محتوای عکس غالب باشد. خروجی نهایی باید بر روی کاغذ عکاسی چاپ شده و یا فایل دیجیتال عکس باشد.

تعريف PSA برای عکس خلاقه: خلاقه "تغییر واقعیت" است. عکس باید بطور مشهود تغییر در فرم، شکل، رنگ طبیعی و یا ترکیبی از این سه عامل را نشان دهد. عکس های HDR که تغییری در این سه عامل را نشان ندهند، به عنوان خلاقه محسوب نمی شوند.

مطابقت با تعریف بخش: عکس های هر بخش باید مطابق تعریف جشنواره خیام و تعریف فیاپ و PSA که در ادامه آورده می شود باشد. درصورت نیاز می بایست فایل خام و بدون ویرایش عکس جهت بررسی مطابقت با تعریف به دبیرخانه ارائه شود. عکس هایی که در چارچوب تعاریف ارائه شده نباشد از داوری حذف خواهد شد.

تحقیاقات اخلاقی فیاپ:

  1. تحقیقات اخلاقی: شرکت در هر جشنواره ای زیر نظر فیاپ، به این منزله است که شرکت کننده شرایط زیر را بدون استثنا و بدون حق اعتراض پذیرفته است:
  • حتی اگر عکاس عضو فیاپ هم نباشد، عکس های ارسالی عکاس می تواند توسط کمیته اخلاق فیاپ مورد بررسی قرار گیرد، تا مشخص شود که آیا مطابق قوانین و تعاریف فیاپ بوده یا خیر.
  • فیاپ مجاز به استفاده از تمامی روش ها برای بررسی های اخلاقی خود است.
  • هرگونه خودداری از همکاری با فیاپ و یا خودداری از ارسال فایل اصلی عکس (همانگونه که توسط دوربین ثبت شده و بدون دستکاری است) و یا خودداری از ارایه مدارک کافی، منجر به تحریم عکاس توسط فیاپ می شود.
  • اسامی عکاسانی که در اثر عدم پایبندی به قوانین فیاپ تحریم شده اند به شیوه های مختلف منتشر می شود تا قانون شکنی عکاس اطلاع رسانی شود.
  • مهم: در مورد عکاسی دیجیتال، فیاپ توصیه می کند که عکاسان بایستی فایل اصلی عکس همانگونه که توسط دوربین ثبت شده و بدون دستکاری است به همراه متادیتا ذخیره کنند. در موارد مغایرت با قوانین فیاپ، قادر نبودن به دسترسی به اطلاعات مهم می تواند منجر به تحریم عکاس شود. برگزارکننده جشنواره یا فیاپ می توانند از عکاسی که عکسش مشکوک به عدم انطباق با قوانین و تعاریف فیاپ است، درخواست ارسال فایل اصلی (حاوی اطلاعات ضبط شده با دوربین و یا در صورت وجود فایل (RAW کنند. همچنین فایل اصلی یک فریم قبل و یک فرم بعد آن عکس نیز درخواست می شود. اگر عکاسی این فایل ها را ارایه نکند می تواند تحریم شود. افرادی که سرقت هنریشان اثبات شود، بصورت مادام العمر از فعالیت های فیاپ محروم خواهند شد. (اجازه شرکت در هیچ جشنواره زیر نظر فیاپ به عنوان شرکت کننده یا داور نخواهند داشت و القاب آنها نیز پس گرفته می شود.)
  1. اختلاف: در صورت وجود هرگونه اختلاف در مورد انطباق با شرایط فراخوان، پرداخت هزینه ثبت نام و یا موارد مرتبط با عکس ها (مانند دریافت، پذیرش، انطباق، نتایج کسب شده در داوری و جایزه)، تصمیم برگزارکننده و داوران در مورد پذیرفتن یا رد کردن عکس ها، تصمیم نهایی است. هرگونه تخلف و نقض شرایط فراخوان حتی اگر ناشی از عدم درک صحیح فراخوان نیز باشد، می تواند به مراجع رسمی مختلف گزارش شود و نیز می تواند منجر به حذف عکس های متخلف از این جشنواره و سایر جشنواره ها شود. تصمیم گیری در مورد موارد پیش بینی نشده به عهده برگزارکننده است. شرکت در جشنواره به منزله پذیرش شرایط جشنواره است.
  2. انطباق: اگر برگزارکننده با دلیل قانع کننده تشخیص دهد که عکسی مطابق قوانین و فراخوان جشنواره نیست، می تواند عکس را از جشنواره حذف نماید. عکس ها می بایست در چارچوب قوانین کشور باشد.

 

 

علی سامعی، نماینده فیاپ در ایران

 

کتاب های عکاسی

کتاب های هنر

تجهیزات عکاسی

صنایع دستی ایران