فوکوس باشید: هم در زندگی، هم در هنر!

نشست خبری افتتاحیه دومین جشنواره خیام
ثبت: 1393/12/17
انقضاء: 1394/01/01

مدیران جشنواره بین المللی عکس خیام شنبه 16 اسفندماه 1393 میزبان خبرنگاران و عکاسان خبری نشریات کشور بودند
این نشست خبری با حضور 70 خبرنگار و عکاس خبری از خبرگزاری های ایرنا ، ایسنا ، خبرگزاری آنلاین ، رادیو فرهنگ ، شبکه جام جم و.... از ساعت 14 با تلاوت آیات قرآن مجید آغاز گردید.
در ابتدا حسین قادری ـ مدیر روابط عمومی جشنواره بین المللی عکس خیام ـ  ضمن خیر مقدم و قدردانی از حضور مهمانان گرامی به معرفی میزبانان این جلسه پرداخت.
در این گفتگوی خبری آقای مجید ملانورزوی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر کل موزه هنرهای معاصر ، آقای علی سامعی نماینده فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) در ایران و دبیر جشنواره عکس خیام و آقای  علی دلاوری مشاور عالی جشنواره و دبیر کارگروه فرهنگستان هنر پاسخگوی  سوالات خبرنگاران و مهمانان گرامی بودند.
قبل از شروع گفتگوی خبری عکسهای برندگان جشنواره بصورت اختصاصی برای نمایندگان اصحاب رسانه به نمایش گذاشته شد تا از سطح کیفیت و نوع عکس ها اطلاع پیدا نمایند
سپس علی سامعی  پس از توضیح مختصری در مورد عکسهای به نمایش گذاشته شده و نوع داوری ، عنوان کرد که جشنواره عکس خیام  تنها جشنواره ایرانی و پر مخاطب ترین رویداد هنری ایران به شمار می رود که با 25 هزار قطعه عکس از دو هزار و هشتصد شرکت کننده از 75 کشور ، با هدف ارتقای سطح عکاسی و همچنین بزرگداشت حکیم عمر خیام ، توسط کلوپ عکس فوکوس ، نماینده فیاپ برگزار می شود.
این عکس ها در چهار بخش : آزاد رنگی، آزاد تک رنگ، بخش سفر و بخش خلاقه پذیرفته و داوری شده است. در بخش سفر به احترام خیام جایزه ویژه و مدال طلای خیام را برای بهترین عکس با موضوع نجوم در نظر گرفته ایم .
دبیر جشنواره عکس خیام ، درباره جوایز برگزیدگان نیز توضیح داد ک مدال طلای فیاپ و مدال طلای PSA به نفرات اول هر بخش اهدا خواهد شد و با توجه به اینکه  ما می خواستیم کار متفاوت و منحصر به فردی انجام دهیم مدالهای طلا، نقره و برنز خیام و مدالهای فیروزه ای، نقره و برنز کمال الملک را بصورت صنایع دستی ایرانی و از جنس کاشی درست کرده ایم
سامعی افزود :  آثار برگزیده را پس از نمایش در برج میلاد تهران در 32 شهرایران و همچنین عمان و تاجیکستان در طول یکسال به نمایش خواهیم گذاشت و همچنین آثاری که مجوز فروش آن از صاحبان اثر جهت فروش گرفته شده در گالری خصوصی ایده پارسی در شمال تهران  جهت  بازدید و فروش به  نمایش گذاشته خواهد شد
در ادامه مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر موزه هنرهای معاصر نیز در این نشست گفت: حضور 75 کشور در این جشنواره نشان می دهد خیام از جشنواره های چندین ساله دولتی جلوتر است و نگاه تخصصی تری دارد.
ملانوروزی تصریح کرد:  مدل برگزاری جشنواره خیام یکی از بهترین مدل های جشنواره های هنری کشور است و اگر دیگر جشنواره ها هم از این مدل الگو برداری نمایند دیگر نیازی به ورود مسئولان دولتی نخواهد بود ، چون این رویدادها وقتی در قالب دولتی باشند، بودجه مشخصی دارند و آماری در پایان آن رویداد  ارائه می شود که سال آینده باز هم رویداد مشابه با همان کیفیت و کمیت سال قبل برگزار می شود اما در بخش خصوصی حساسیتی روی کمیت و کیفیت و چاپ آثار وجود دارد که باعث می شود   به درستی انجام گردد و اگر در غیر اینصورت باشد و هنرمندان جواب درستی به آن ندهند، جشنواره شکست میخورد. به همین دلیل، کار در این زمینه معمولا جدی تر و با آمار دقیق تری انجام میگیرد.
وی اضافه کرد: سیاست دولت یازدهم این است که بیشتر فعالیت ها به بخش خصوصی سپرده شود و ما فقط به عنوان حامی و ناظر در این امور فعالیت کنیم.
در ادامه آقای علی دلاوری  ،  این رویداد هنری را منحصربه فرد و تعداد مخاطبان خارجی آن را بسیار عالی خواند و گفت: با وجود اینکه ما در بخش رسانه های خارجی ناخواسته تحریم هستیم و رویدادهای هنری ما صادقانه منعکس نمی شود، اما این جشنواره توانسته  برای بار دوم برگزار شود
وی ادامه داد: یکی از اهداف این جشنواره تبدیل کردن هنر ایرانی به یک برند بین المللی است و چشم انداز نماینده فیاپ تبدیل کردن جشنواره عکس خیام به یکی از بهترین جشنواره های عکس در عرصه منطقه و  جهان است
دلاوری تصریح کرد: کتاب نخستین جشنواره نشان پنج ستاره فیاپ را دارد و کتاب دومین جشنواره با همان کیفیت دوره نخست چاپ و به تمام شرکت کنندگان ایرانی و یکهزار نسخه از آن به شرکت کنندگان کشورهای خارجی فرستاده می شود که رسالت  معرفی هنرمندان ایرانی را به جهانیان دارد
وی تاکید کرد : کانون نخبگان فرهنگستان هنر نیز در راستای  تکریم هنرمندان جوانی که در جشنواره برگزیده می شوند درعرصه خدمات درمانی، بیمه عمر و بازنشستگی  حمایت خواهد کرد.
پس از پایان گفتگوی خبری و سوالات خبرنگاران مدیر روابط عمومی جشنواره از حضور پررنگ اصحاب رسانه قدردانی نمود و افتتاح جشنواره بین المللی عکس خیام و رونمایی از کتاب جشنواره را ساعت 17:30  دوشنبه 18 اسفندماه 1393 در سالن همایشهای بین المللی برج میلاد اعلام نمود  واز نمایندگان رسانه های خبری جهت حضور در مراسم  دعوت به عمل آورد.

کتاب های عکاسی

کتاب های هنر

تجهیزات عکاسی

صنایع دستی ایران